Alla inlägg den 4 maj 2010

Av rasta love - 4 maj 2010 18:35

  


EMIL E 



Hur är läget? hur ser en vanlig dag ut för dig?

Sha! Jo tack det är bara bra. En vanlig dag för mig är inte så speciel igentligen, jag vaknar, käkar frukost, lirar playstation och drar till jobbet. Sen blir det en hel del musikskapande oxå.

Har du alltid bott i underbara Göteborg?

Jajemen! born and raised i härliga Göteborg vettu. Nu bor jag dock en bit utanför Göteborg i en förort, Landvetter.

Du gör technohiphop, Det är många som säger att det inte är äkta hiphop, hur ser du på saken?

Japp, ja asså folk säger att det inte är "äkta hiphop" men det finns så många sub-genrar inom hiphop så i mina ögon är det visst hiphop, personligen så kallar jag det electro-hop. Men jag kan hålla med dom om att det inte är någon klassisk old-school hiphop som tupac etc höll på med back in the days, men som allt annat så utvecklas även musiken.. och just nu så är hiphop i alla genrer superstort i hela världen och för mig är det bara kul att få vara med på resan och bidra med lite låtar!

Hur ser framtiden ut med din musik? Något album eller mixtape på G?

Framtiden är ganska suddig just nu. Jag har planer och drömmar som bara tiden kan visa om dom blir sanna eller inte men jag har precis startat en grupp som heter "tredje Graden" och det är ett projekt med mig (Emil E), en rappare som heter Adam Boss och en producent som kallar sig för Max Mafia. Vi riktar in oss på väldigt catchy dace/house/electro-poppig musik och vi har fått väldigt bra feedback från lyssnare! Så ja jag har lite på gång, En platta med Tredjegraden och en soloskiva som kommer att komma inom kort. All min musik kan ni hitta i länken i slutet av intervjun.

Hur ser det ut på fronten med att få gästa dina låtar? Vad krävs om man vill få chansen?

Det är jättekul att jobba med nya artister och talanger och jag är väldigt öppen för samarbeten. Dock så har jag vissa krav, jag gör inte musik med folk som spelar in med sin usbmick för 99kr eller liknande sen så självklart ska killen/tjejen kunna rappa och vara nytänkande!

Vart får du din inspiration ifrån?

När man lyssnat på några av mina låtar så hör man att jag skriver väldigt mycket om att åka iväg, ut i rymden och liksom sväva runt och se världen ur ett annat perspektiv. Många tycker att det temat (om man kan kalla det så) känns played men det är det jag gillar att skriva om sen får folk tycka vad dom vill. Jag vill försöka förklara en känsla med mina låtar, inte som många andra låtar där dom beskriver en händelse eller liknande utan jag vill mer få lyssnaren att känna en känsla..det är ganska djupt och svårt att förklara men jag hoppas ni förstår!

Vilka är dina absoluta favoritartister inom hiphop?

OJ vilken svår fråga haha! Men Lorentz och Sakarias måste jag nämna iallafallm för dom kär sin grej och skiter i alla hatare, plus att killarna har talang och kan flowa på ett beat! Sen har vi två rappare som gjorde att jag överhuvudtaget började rappa och det är Afasi och Max Peezay, Båda har grymt flow och jag skulle kunna säga att dom är de två bästa rapparna i sverige! Jag jämnförde mig med dom och försökte lära mig flowa som dom för att sedan utveckla det till något eget och här är jag idag.

Kör du mycket live, kommer man få se dig någonstans i sommar?

Jag har faktiskt aldrig stått på scen haha! jag har sådan otrolig scenskräck men det är väll nåt som kommer att komma, såfort ett tillfälle ges på rätt ställe vid rätt tidpunkt i livet så gör jag det! Det är ju min dröm att bli en etablerad rappare och jag hoppas min dröm kommer att bli sann.

Hur ställer du dig inför freebeats, något du hissar eller dissar? Har du någon som prodda åt dig?

I början kickade jag bara på freebeats, så det är något som jag hissar för nybörjare. Men sen när man hittat sin stil så tycker jag det är dags att skaffa sig en producent, köpa beats eller producera själv för det håller inte i längden att kicka på nån annans beat som du saknar rättigheter till.

Vilket musikprogram får äran att skapa dina låtar?

Magix music maker 14 och FL 8 :)



Här kan du klicka dig vidare till Emil E's musik, lyssna och njut!  www.myspace.com/EmilE438
www.myspace.com/TredjeGradenMusic


Keep up the good work Emil E!

Av rasta love - 4 maj 2010 14:26

Shu! Nu har jag precis kommit hem från stan, skönt med en fika med en av de skönaste gööörlsen i stan! Håller på och lagar lite mat nu, potatisklyftor och kycklingfilé, kommer bli gryyyymt gott! Hursomhelst fick jag en komentar här i bloggen ang ett av mina videoinlägg. Det som kommenterades var att jag hade satt texten mitt i filmklippet, så man inte såg så mycket utav själva filmningen, my bad! det ska bättras, men måste också få säga att det är svårt, mycket man ska hålla reda på och det här är bara början. Fortsätt Läs/Titta!






  
Jag och The-nice hade ett roligt snack om Promoe


Jag; Jo justja, richard och jag snackade om artister, som såg bra ut, och när jag nämnde promoe så vart han så chockad och frågade om jag var seriös.
The-nice; OMG är du seriös?
Jag; Ja, jag är seriös! han är så grymt snygg!
The-nice; Men alltså mathilda seriöst,
jag; Ahmen vadå? vet du hur snygg han är eller!
The-nice; Men han ser ut som en sån som inte luktar så gott
jag; Hahahaha, men snygg är han iallafall!  

Av rasta love - 4 maj 2010 10:43

Goooodmorgon! jag satt o trixa igår med filmerna, skulle ladda upp dom men eftersom min sega datajäkel inte ville funka ordentligt så blev de inge av me nått, tråkigt nog. Måste tillochmed göra om en utav dom, som tur är var det den som jag lagt ner minst tid på som ska göras om. Eftersom ni väntar så mycket så tänkte jag att jag slänger upp videon då grabbarna från nasty, och petter spelade på Avenyn här i sundsvall, Hope you like it!

Ljudet är inte det bästa...


Om Rastalove


21 år. Jobbar inom Fryshuset med ungdomar, går ledarskap i Mpower och är även kontaktperson i Täby.

Min vardag är blandad med reggaemusik, kreativitet, matlagning, politiska debatter med allt ifrån Ungdomsfrågor till mångkulturella frågor i samhället

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards