Direktlänk till inlägg 3 september 2013

Världens värsta minne men ingen upprättelse.

Av rasta love - 3 september 2013 21:39

Det där med vardaglig sexism, jag läste nyss om en polis som uttalat sig liknande "Det sker fler våldtäkter på sommaren då de flesta går mer lättklädda"

Sen när fan blev det okej att våldta en tjej pågrund av hennes klädsel? Går vi ett steg längre så frågar polisen ALLTID den som blivit våldtagen, vad hon/han hade på sig. Att få sitta där och känna den skammen, att få det kastat på sig när man precis tagit sig orken till att berätta sin historia. Att ännu en gång gått igenom det som kommer att bli det vidrigaste minne du kommer komma ihåg. Det är lite som att indirekt säga "Lilla gumman du förstår väl att man blir sugen på att få sätta på dig när man ser dig i den där kjolen" 

Fortsätter vi in i förhöret så frågar de även om man var påverkad av alkohol, jaha, så om offret i fråga hade druckit så mycket att den var näst intill medvetslös eller kraftigt berusad så är det också ett tecken på att det är okej att våldta personen? Eller hur resonerar dem kring den frågan? För enligt polisen så är det inte en våldtäkt om man inte gör motstånd, och är man så kraftigt berusad eller näst intill medvetslös så är det i praktiken rätt overkligt att börja med thaiboxning och försvara sig gentemot gärningsmannen. Så ännu en gång är det inte tillräckligt bevis för att det ska vara en våldtäkt, och offret får ännu en gång kastat i ansiktet att det är deras fel att dom blivit våldtagen. 

Det finns ett stort mörkertal i oanmälda våldtäkter, och de som tar modet till sig att anmäla får en käftsmäll med anmälan, det finns inget tekniskt bevis, det läggs ner. Det finns otroligt många där ute som letar efter en sorts upprättelse till gärningsmannen, som dom aldrig kommer att få. Att få leva med det, att någon kränkt dig genom att ta på dig emot din vilja, att någon har hållt fast dig och gjort något för egen njutning, som blir ett helvetes minne för dig, det kommer du aldrig att glömma. Ännu mindre att personen aldrig kommer få sitt straff för det. 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rasta love - 24 september 2013 22:57


  Mpowerhelgen kunde inte avslutas på ett bättre sätt. För att summera det mesta så har vi diskuterat mycket kring värderingar etc. Vi tycker även att det är för lite uppmuntran för goda gärningar i samhället och vill gärna se till att det sprids. S...

Av rasta love - 18 september 2013 22:58

Mellan himmel och jordmina val är svårasom att korsa jänvägsspårjagandes av eldens lågaEn inre plåga som försvårarvägen till mitt målmen när jag kommer fram ser jag folk som klirrar skåloch min enda rätta säger hej min sköna får jag lovgrattar mig fö...

Av rasta love - 14 september 2013 20:20


  Idag var det kickoff för ledarskapsutbildningen för denna hösttermin. Hade sett fram emot att få träffa alla härliga tjejer igen men till min förvånad så var det bara en till ifrån min grupp och 10 st till ifrån den andra gruppen. Vi hade iallafal...

Av rasta love - 11 september 2013 22:32

Med tankar på både det ena och det andra så försöker jag skapa mig ett mönster, en rutin i vardagen. Allt känns lite lättare när någon möter en halvägs, det känns rättvist och mina krav på mig själv sänks och perfektion är inte längre det jag strävar...

Av rasta love - 9 september 2013 17:09

God give hes hardest battles to his strongest people. Jasså? Men vad gör Gud själv när allting faller mellan stolarna och de som ska hjälpa är emot?  Sätter Han sig på ballis med en kopp kaffe o tänder en cigg o tänker "Äh de löser sig" Nä, jag vet f...

Om Rastalove


21 år. Jobbar inom Fryshuset med ungdomar, går ledarskap i Mpower och är även kontaktperson i Täby.

Min vardag är blandad med reggaemusik, kreativitet, matlagning, politiska debatter med allt ifrån Ungdomsfrågor till mångkulturella frågor i samhället

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013
>>>

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards