Alla inlägg den 19 maj 2010

Av rasta love - 19 maj 2010 23:42

      

Somsagt så var jag ju på Lava, kulturhuset i stockholm.
Många bra artister men endel stack ut mer än andra och denna grymma killen
gjorde faktiskt det. Träffade han i logen innan han skulle uppträda,han var social och väldigt trevlig. Alla andra där inne stod antingen och freestyla eller övade på sina låtar. Han satt i soffan och bara chilla. Just då visste jag inte vad han skulle uppträda med, vad han gjorde för musik eller något, jag trodde då att det var rap.



Sedan var det hans tur på scen och jag väntade faktiskt med spänning, hade hört att han var väldigt grym på det han gjorde. När han väl satte igång på scenen med sin Dancehallmusik och rörde sig med musikens rytmer och använde sig av hela scenen, och när man såg vilken otrolig energi killen hade och hur han bjöd på sig själv så insåg jag att det här är en kille med en lovande framtid inom Reggae/Dancehall.


En mening han sa, som jag tyckte var så otroligt bra och visar på ett bra självförtroende var " Vem vill inte lyssna på en svensk 17 årig kille som kan reggaedansa och uttrycka sig som en Jamaican?"


Så vem är han? 



IFFECTZ

En helt vanlig kille ifrån uppsala,där även reggaemusiken är stor, i hans umgängeskrets så är det många som antingen håller på med reggaemusiken eller lyssnar på den. Bl.a är han god vän med Junior Natural som ni
säkert har hört talas om.



Hur han kom in i musiken

När jag frågade honom den frågan så sa han att ingen i hans familj var särskilt musikalisk och att han är självlärd från grund och botten. Med en sådan talang som han har kan man tro att han hållt på med musiken bra mycket längre, men faktum är att för endast 5 år sedan så började han lyssna på reggae, och det var
inte förrän för 2 år sedan som han bestämde sig för att börja med musiken och ville lära sig.



Leafnuts

Genom en vän som han fick kontakt med som ursprungligen är från Jamaica så börja det bli allt mer allvar. Leafnuts har hjälpt honom otroligt mycket och iochmed det så har Iffectz på bara 8 månader utvecklats otroligt snabbt. ' Leafnuts är som min musikmentor' säger Iffectz.



Sin första låt.

-Ha ha ha! skrattar Iffectz och förklarar att uttalet inte var särskilt bra, men flowet var faktiskt bra. Med det kan man ju också säga att övning faktiskt ger färdighet med andra ord. Han berättar även att han faktiskt haft scenskräck men att han jobbat bort det nu.




5 Artister och 3 ord om dig själv.
 Han lyssnar själv på, först och främst sizzla. Sedan vybz kartel, luan fyah, busy signal & turbulance. När han ska förklara sig själv med tre ord småskrattar han lite, sedan sitter han och tänker. Han lägger armbågen på bordet med ena kinden i handen och säger " de här är svårt". Sedan säger han med bestämd röst, Krigare. För vad han än gör så ska han klara det. Sedan säger han Kärlek, för att han vill sprida kärlek runtomkring sig och vara en god person nu och i framtiden. Sedan avslutar han med ordet Respekt.



Hur tar personer dig för att du är vit och gör jamaicansk musik?

När han fick den frågan så såg man direkt på honom att han hade något viktigt att förklara, människor som inte kan reggae, förstår den inte. Han menar på att det är skillnad på att spela reggae och att kunna reggae. Han sitter och förklarar för mig att det är själva känslan, lyssnar man inte så förstår man helt enkelt inte. Spelar ingen som helst roll vilken nationalitet man är ifrån. Vi är alla ETT BLOD och så länge man gör musik som folk gillar och får positiva saker utav så varför inte.


Kommer det ut något nytt?

Det man gärna vill göra när man gjort material, är att släppa det direkt och höra vad folket tycker, men det ska jag inte göra, jag ska träna upp mig, så jag blir ännu bättre, så när jag är redo, då släpper jag allt! och det är inte förräns jamaicanerna säger att det är bra! han avslutar med att säga " exersice everyday but im still not fit"



år 2010

-Förhoppningsvis åka till jamaica. Säger han direkt när jag frågar om det kommande året.Lära sig mer, bättre uttal, mer om dansen. 'Om gud vill, är jag klar för att spela in till hösten'



Do good and good will follow you trough / IFFECTZ.





Av rasta love - 19 maj 2010 11:40

Shu! jag har inte hämtat kameran än, så det blir nog imorgon, så mycket att göra just nu... och ikväll är det allra sista kvällen på Domsaga, fritidsgården, detta känns fett knas... Har hängt där sen jag var 13-14 år, varit som ett andra hem och nu ska kommunen stänga ner allt, JAG FÖRSTÅR INTE!!!! OCH JAG VILL INTE FÖRSTÅ VARFÖR!!! för det finns fan ingen anledning till att stänga detta.

Well.. pratade med claudio igår från gruppen G punkten. Han länkade mig en grym låt, som gått i mina högtalare de senaste timmarna. Jag diggar videon riktigt mycket, man ser den äkta känslan, speciellt det han sjunger om, man ser att det kommer från hjärtat.
Tänk på det allihopa, det handlar inte om att ge och ta, det handlar om att ge och få.

Gör du något bra mot någon annan, kommer du få bra tillbaka. ta inte allting förgivet och tro att du kan ta allting, Vänta tills du får.

Om Rastalove


21 år. Jobbar inom Fryshuset med ungdomar, går ledarskap i Mpower och är även kontaktperson i Täby.

Min vardag är blandad med reggaemusik, kreativitet, matlagning, politiska debatter med allt ifrån Ungdomsfrågor till mångkulturella frågor i samhället

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards