Alla inlägg under maj 2010

Av rasta love - 7 maj 2010 16:06

yoyo! Hoppas ni diggade intervjun med DanJah och att ni fick svar på frågor ni undrat över!
Väldigt många komentarer på inlägget har jag sett, och jag själv vill säga att det är sjukt intressant hur pass olika vi alla är, alla har sina slutsatser och tycke, och vi tänker helt olika! Yttrandefrihet finns det ju något som kallas.

Däremot tycker inte jag att man ska smutskasta någon för vad som hänt back in the days, speciellt inte om man inte känner personen på något sätt.
Ville bara säga vad jag tyckte och tänkte om hela denna absurda grej.

Nu vet ni hur jag tycker och tänker, och dels tar ställning i det hela!

Mer om dagen
Idag har jag umgåts med min underbara knasiga spralliga nikotinberoende vän The-nice, jag har kommit fram till att hon är som en sån där duracellkanin, för hon typ springer hit och dit och grejen är den att när det tar 10 minuter för mig att gå nånstans, för jag vill ju chilla ni vet, tare lugnt o ba softa, ah då tar de 4 minuter för henne lixom, heeelt knaas hahaha!

Hon ville ha hjälp med en uppgift som hon fått i skolan, så jag gick runt med henne på stan och fotade henne, kollaget ska vara " jag " alltså hon, deniz, hennes vardag osv. Tänkte göra en lista på saker jag relatera till henne och de är dom här grejerna.

fika
cigg
skön stil
skiter i vad andra tycker(på ett bra sätt),
skön självkänsla och självförtroende 
behandlar andra som dom behandlar henne
shoppinggalen brud som hittar fett bra fynd under 50lappen,
snygga tatueringar
alltid ärlig och rättvis

yeah ni fattar grejen va? förstår om ni har hakan i golvet nu, trodde inte heller man kunde va så grym som hon!
 ....men hon har ju mig, tro de är liiiite därför hon är grym.. eller ganska mycket.. lalala

Ska förbereda mig för en kväll på dansgolvet nu, Stadshuset ORGANISMEN & DJ LARGE! kan det bli bättre? näääääää detta kommer bli såååååå fucking azuuum!

Av rasta love - 5 maj 2010 22:35

   

Greetin' Danjah!


waah gwaan in di a day mi bredren?



 
 



Du behöver ju ingen närmare presentation så ja tycker vi kör igång direkt på frågorna!


Du är känd för att göra reggae/hiphop,kan man kanske säga att du rappar på riddim's?
Blessed love and greetings allt väl syster man tackar! Ja man kan väl säga att jag rappar men det kalls för deejay Att rappa kmr från första början från Jamaica där hip-hop och rap har sin root för er som inte visste jag är en singjay, betyder att jag sjung rappar kan man säga.



Man hör tydligt i de flesta låtar att du har beats som är mer rootsreggae än vanliga 'hiphop' beats, jag hör att du kör på en del rätt kända riddim's som många kända reggaeartister har kört på,
Känner du någon skillnad mellan dig själv och en artist som bara gör hiphop?

Skillnaden mellan mig och en hip-hop artist behöver inte va alls ngn skillnad men i mitt fall skiljer jag mig från andra, Reggae musik är Jah music , så som hip-hop är idag handlar det mkt om bling bling gunshot kill kill osv vilket liknar mkt dancehall men man måste tänka på att dessa artister kmr ofta från en tuff bakgrund och det blir deras sätt att uttrycka sig, sen har vi många som vänder sig till Jah i slutet elle början av deras karriär.



Berätta lite kort om vart du är uppvuxen och hur du kom i kontakt med musiken du gör idag.

Är uppvuxen i salem och Tumba mer än halva mitt liv har jag bott i tumba och det var när jag flytta till tumba då jag börja rappa och skriva texter, hur reggae kom
in till mitt liv va en Guds gåva och det hände när jag var 17 år.



Tycker du att folk lätt blandar ihop reggae med hiphop i dagens läge? Man ser t.ex i många hiphopvideo/låtar att de är marijuanablad och de rappar om att de röker osv, vad för koppling tycker du cannabis har till rasta, och vad för koppling tycker du cannabis har till hiphop?
Cannabis har inget med Reggae eller Rasta att göra det är ngt som människan har gjort att man kopplar det till musiken och babylon för att kunna stoppa budskapet som vi ger, ännu en gång så är det Jah music , vad andra gör på sin fritid och så är deras ansvar men koppla inte reggae med cannabis för det är fel, den som söker den finner ett gott råd =)



Vad betyder rastakulturen för dig? Har du levt med den i hela ditt liv eller har den kommit in senare i ditt liv,Följer du någon av dess "regler" som en rastaman har, som t.ex att du inte äter kött, tar kontakt med Jah osv?

den kulturen betyder väldigt mkt och håller det nära mitt hjärta,
att va rasta handlar inte om att ha dreads och inte äta kött, har
avståt äta kött i mitt liv ett par år men jag lägger min tro i hjärtat inte vad jag äter, för det är viktigare vad som kommer ut ur din mun än vad du tar in i din mun, det betyder inte att man ska skada sin kropp och äta vad som helst och tro att det är okej!



När man nämner Babylon, vilket de flesta hiphop artister börjat göra nu i sina låtar, endel kopplar ordet till polisen, en del till en plats långt bort, eller helvetet. Endel kopplar det till ALLT ont i världen, vad kopplar du detta ord till?

Babylon är vad vi lever i för vi hade himmelriket här och det har vi fortfarnde men, man börjar med sig själv! Vi lever i än värld styrd av få människor som sysslar med magi, vetenskap, krig osv för att kunna manipulera oss långt ifrån Gud, dom vill att vi ska tro att Gud inte finns. jag kopplar det till allt som står imot Guds vilja allt har sitt slut och Babylon kommer fall ner för jag ser att många börja förstå att vi styrda av korupta människor och Reggae musik kmr va den musiken som kmr leva till dagen vi försvinner.



Inom de svenska reggaeartisterna har vi ju t.ex governor andy, syster sol, kalle baah,och en massa mer värda att nämnas, vilka svenska reggaeartister har du samarbetat med? På din myspace sida står en mening till Jr eric "R.I.P
Jr Eric du lever vidare hos oss Jah love!" Hur var din relation till honom?

va aldrig jätte nära jr eric, men vi hade våra samtal och skratt tillsammans
hans bror är en Grym producent och Eric lever vidare för hans musik spelas fortfarnde!




De flesta kanske inte vet detta men reggaen har ju olika "sound" i sig, t.ex roots, dancehall,calypso,SKA och mentho, vilket sound diggar du mest inom reggaen?

Roots Reggae är nr 1 sen kmr dancehall 3 plats hip-hop
vill inte favorisera får inspiration från livet och goda saker.


Om du skulle fått chansen att säga en mening till vår legend robert nesta marley a.k.a Bob marley, vad skulle det vara då?

Tack för din musik Mr marley tack för att du välsignade världen med Guds budskap och kolla vad du har lyckats med =)



Vilken utlänsk stor reggaeartist skulle du helst vilja jobba med en vacker dag?



Finns många jag skulle vilja sammarbeta med men allt är i Guds vilja vi får se,
min sommar kmr va mycket att spela in och planera för andra och mig själv




Vart kommer man få se dig live? Kommer du uppträda utomlands?
Jag ska ha en turne i italien i juli och Augusti och nu på fredag den 7 kör jag i Skärholmen och i Stan på urban connection.

Tack för frågorna Mvh:DanJah aka Concrete Steppa Blessings!
http://www.myspace.com/danjahmusic



Jah bless u mi bredren Danjah!



Kolla in killen alltså.. ser ni hur mycket han går in för musiken han sjunger?  man ser hur han njuter utav att få sjunga, jag tycker det är fett!




För er som inte känner till det så har rastakulturen en egen betoning av engelska/jamaicanska, språket kallas för PatoI och ett exempel såg ni här ovan
" waah gwaan in di a day mi bredren " betyder på svenska
" hur är det idag broder?"
 Rastafari ser som sagt one love - En kärlek, och kallar därför kvinnor och män för sina bröder eller systrar, det i själva verket ger mycket utav den gemenskap man känner av när man träffar på en rasta.



Peace.

Av rasta love - 5 maj 2010 18:22

NUUUUUUU NIIII! kära läsare, ikväll kommer en superfet intervju upp här i bloggen, så missa inte!!! when u read it, you feel irie!

sitter just nu på domsaga och har varit här hela dagen, kirrat lite småsaker somsagt. Vädret har varit totalt fuckat, de va finaste vädret imorse ni vet, sen börja de hagla som ett as! och nu är det sol igen... daamn vart är världen påväg haha. När jag kommer hem ska jag fixa med intervjun och sedan lägger jag ut den här direkt! promise!!

peace

Av rasta love - 5 maj 2010 11:10

güüüüüüd Morgan! lite halvtrött sådär, dem ringde från skolan nyss, OCH VÄCKTE MIG!!! ääääh.. nu ska vi inte va sånna här, de va faktiskt bra att ja blev väckt, för det är otroligt fint väder ute och jag funderar starkt på att ta mig en tur med cykeln runt fiiiina södermalm efter frukosten. Sitter just nu och lyssnar på en fet låt, kommer ihåg när jag dunka den runt 12-13 års åldern, och att jag hade den på repeat och det hördes ut till vardagsrummet var ju något som mor min inte diggade speciellt mycket, men jag älskade verkligen låten, skön som fan,
Jag delar med mig!

Av rasta love - 5 maj 2010 01:32

Denna lilla teaser är ifrån en dokumentärfilm som kommer vara klar om ett år, broshan och mike är dom ni ser i klippet. dom har jobbat på denna dokumentär sen 2006 och räknar med att filma minst ett år till, när jag själv såg den så kände jag att jag ville se mer direkt! grymt jobbat grabbar, keep it up!



Av rasta love - 5 maj 2010 00:28

Chillmooode... har bara tagit de lugnt hela kvällen... kommer bli en sån vecka nu eftersom ja snart ska till karolinska sjukhuset, om precis en vecka ...
Kommer bli en ganska rolig vecka ändå, kommer stanna några extra dagar för att umgås med syrran, sen har jag bestämt att ja ska hooka upp med lite peep'z.

Har rätt mycket saker jag måste göra innan jag åker, fast har ändå inget att göra haha! Måste lämna in ansökan till folkhögskolan, sedan måla klart en tavla.

På Fredag uppträder Organismen & Dj Large på stadshuset, så dit ska man också!
Lördag jobbar jag på världens sista mysackdisco ... känns så jäääävla trist att de ska läggas ner, idag när jag var ner till domsaga så höll lillan på att rota fram en massa gamla affischer ifrån gamla gig, allt från mingelpersoner som Paul tilly, han i ica reklamen ni vet, till typ Lilleman som va där o uppträdde en gång i tiden, adam alsing var gäst Dj där,  o en hel rad av massa andra bandnamn och kändisar.

Gaah ... måste börja tänka på vad jag ska packa med mig, fast bruka lyckas rätt bra och aldrig glömma något, men de är bara för att jag är så grym på att göra kom-ihåg-listor  hahah!

Ne! nu ska jag inte skriva nå mer, tänkte istället ge er en skön låt att lyssna på innan ni somnar ( eller för er som nyss vaknat )
Här har ni en kille som bor upp i Umeå, rappat ett bra tag nu, och jag har sett att han förbättras otroligt! RK.

Av rasta love - 4 maj 2010 18:35

  


EMIL E 



Hur är läget? hur ser en vanlig dag ut för dig?

Sha! Jo tack det är bara bra. En vanlig dag för mig är inte så speciel igentligen, jag vaknar, käkar frukost, lirar playstation och drar till jobbet. Sen blir det en hel del musikskapande oxå.

Har du alltid bott i underbara Göteborg?

Jajemen! born and raised i härliga Göteborg vettu. Nu bor jag dock en bit utanför Göteborg i en förort, Landvetter.

Du gör technohiphop, Det är många som säger att det inte är äkta hiphop, hur ser du på saken?

Japp, ja asså folk säger att det inte är "äkta hiphop" men det finns så många sub-genrar inom hiphop så i mina ögon är det visst hiphop, personligen så kallar jag det electro-hop. Men jag kan hålla med dom om att det inte är någon klassisk old-school hiphop som tupac etc höll på med back in the days, men som allt annat så utvecklas även musiken.. och just nu så är hiphop i alla genrer superstort i hela världen och för mig är det bara kul att få vara med på resan och bidra med lite låtar!

Hur ser framtiden ut med din musik? Något album eller mixtape på G?

Framtiden är ganska suddig just nu. Jag har planer och drömmar som bara tiden kan visa om dom blir sanna eller inte men jag har precis startat en grupp som heter "tredje Graden" och det är ett projekt med mig (Emil E), en rappare som heter Adam Boss och en producent som kallar sig för Max Mafia. Vi riktar in oss på väldigt catchy dace/house/electro-poppig musik och vi har fått väldigt bra feedback från lyssnare! Så ja jag har lite på gång, En platta med Tredjegraden och en soloskiva som kommer att komma inom kort. All min musik kan ni hitta i länken i slutet av intervjun.

Hur ser det ut på fronten med att få gästa dina låtar? Vad krävs om man vill få chansen?

Det är jättekul att jobba med nya artister och talanger och jag är väldigt öppen för samarbeten. Dock så har jag vissa krav, jag gör inte musik med folk som spelar in med sin usbmick för 99kr eller liknande sen så självklart ska killen/tjejen kunna rappa och vara nytänkande!

Vart får du din inspiration ifrån?

När man lyssnat på några av mina låtar så hör man att jag skriver väldigt mycket om att åka iväg, ut i rymden och liksom sväva runt och se världen ur ett annat perspektiv. Många tycker att det temat (om man kan kalla det så) känns played men det är det jag gillar att skriva om sen får folk tycka vad dom vill. Jag vill försöka förklara en känsla med mina låtar, inte som många andra låtar där dom beskriver en händelse eller liknande utan jag vill mer få lyssnaren att känna en känsla..det är ganska djupt och svårt att förklara men jag hoppas ni förstår!

Vilka är dina absoluta favoritartister inom hiphop?

OJ vilken svår fråga haha! Men Lorentz och Sakarias måste jag nämna iallafallm för dom kär sin grej och skiter i alla hatare, plus att killarna har talang och kan flowa på ett beat! Sen har vi två rappare som gjorde att jag överhuvudtaget började rappa och det är Afasi och Max Peezay, Båda har grymt flow och jag skulle kunna säga att dom är de två bästa rapparna i sverige! Jag jämnförde mig med dom och försökte lära mig flowa som dom för att sedan utveckla det till något eget och här är jag idag.

Kör du mycket live, kommer man få se dig någonstans i sommar?

Jag har faktiskt aldrig stått på scen haha! jag har sådan otrolig scenskräck men det är väll nåt som kommer att komma, såfort ett tillfälle ges på rätt ställe vid rätt tidpunkt i livet så gör jag det! Det är ju min dröm att bli en etablerad rappare och jag hoppas min dröm kommer att bli sann.

Hur ställer du dig inför freebeats, något du hissar eller dissar? Har du någon som prodda åt dig?

I början kickade jag bara på freebeats, så det är något som jag hissar för nybörjare. Men sen när man hittat sin stil så tycker jag det är dags att skaffa sig en producent, köpa beats eller producera själv för det håller inte i längden att kicka på nån annans beat som du saknar rättigheter till.

Vilket musikprogram får äran att skapa dina låtar?

Magix music maker 14 och FL 8 :)



Här kan du klicka dig vidare till Emil E's musik, lyssna och njut!  www.myspace.com/EmilE438
www.myspace.com/TredjeGradenMusic


Keep up the good work Emil E!

Om Rastalove


21 år. Jobbar inom Fryshuset med ungdomar, går ledarskap i Mpower och är även kontaktperson i Täby.

Min vardag är blandad med reggaemusik, kreativitet, matlagning, politiska debatter med allt ifrån Ungdomsfrågor till mångkulturella frågor i samhället

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards