Alla inlägg den 27 juli 2010

Av rasta love - 27 juli 2010 18:23

Dessa rastafärger, jag ser dem överallt nuförtiden, de går inte att missa, alla dressar med färgerna. Varje gång jag är ute, på stan eller liknande så ser jag minst en med kläder av rastafärger. Vet de vad färgerna betyder? Nej. Jag önskar dock att det fattade innebörden av dessa färger, jag önskar att de förstod vilken bakgrund dessa färger egentligen har, Kultur, tro, och levnadsätt. Det är som att man skulle gå omkring med slöja för att det är snyggt. Ja precis nu kommer vi till det igen, folk har kläderna för att det är -snyggt-. Kanske man ska sy fast anarkistmärke på sina kläder för att man tycker det är snyggt, eller köpa ett kors att bära runt halsen, trots att man inte är kristen? 

För mig betyder dessa färger någonting, och att se en person bära dem och inte vet vad de menas, är för mig riktigt frustrerande.

En vän till mig berättade en liten histora som förklarar hur jag faktiskt tänker i det hela.

I hennes stad finns det inte många som bär rasta, hon är en utav de få som gör det, och hon är verkligen en utav de få som förstår vad det handlar om. Hon hade sett en kille bära rastakläder i ca 1 år, alltså kläder med rastafärgerna. Hon vet mycket om king selassie I och allt därtill. Denna kille i fråga, hade på sig en t-shirt med Haile selassie på, hon vart väldigt positivt inställd till denna kille och gick fram och frågade något om selassie, och om killen faktiskt visste vem selassie var. Det svar hon fick var såhär " Ja, han är typ som bob marley eller nått, de är ju en gammal artist" .... Hennes ansikte, hennes irritation i kroppen... Jag förstår henne verkligen.


  

Om Rastalove


21 år. Jobbar inom Fryshuset med ungdomar, går ledarskap i Mpower och är även kontaktperson i Täby.

Min vardag är blandad med reggaemusik, kreativitet, matlagning, politiska debatter med allt ifrån Ungdomsfrågor till mångkulturella frågor i samhället

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards