Alla inlägg den 22 juni 2010

Av rasta love - 22 juni 2010 14:11

Snart ska jag ner och prata med en utav mina chefer inom Studieförbundet Bilda. Ska också hälsa på Lillan på domsaga! Dom har just nu rockskola för kids i olika åldrar, huset lever än! men snart är det ihoppackat.. det har vi kommun att tacka för..... 

Bless

 

Av rasta love - 22 juni 2010 01:31

Nu är jag lite nyfiken på en sak, jag satt förut och funderade på hur jag upptäckte reggaemusiken. När jag var ca 8 år så var jag på en släktträff och en av (alla) mina kusiner hade rastaflätor, ja jag har måååånga kusiner haha! Jag tyckte iallfall att det var suuuuperfint! Bestämde mig för att jag själv ville göra sådana. När jag var på ett sjukhusbesök i huddinge så passade jag på att åka in med min storasyster till stan för att göra flätor. Min mamma hade bokat tiden långt tillbaka och jag var sjukt förväntansfull! När jag suttit ca 10 timmar så var jag sjukt trött, efter 12 timmar var dom äntligen klara och jag var så sjukt nöjd! 

Sedan gick jag och min syster på stan dagen efter och jag var verkligen hur glad som helst. Hon tyckte att jag borde ha ett hårband för att hålla flätorna på plats, jag som nu, var inte den tjejen som diggade verkligen inte paljetter och puttinuttsaker i roliga färger  som mina kompisar gjorde. Nej jag ville ha coolare saker! Så ett hårband i rastafärgerna fick pryda mitt huvud ett bra tag framöver. 

När vi väl kom hem på kvällen så sa min syster " ska du inte lyssna på musiken också? " Jag förstod verkligen ingeting, jag fattade inte. Då tog hon fram en skiva och den skivan har jag kvar än idag, Bob Marley - Chant down babylon. 

Vi satt och lyssna på alla låtar och jag kom ihåg att jag fastnade för låten turn your lights down low.  

Sedan dess har jag fördjupat mig i reggae och rasta. Jag har allt ifrån böcker till filmer, jag ville verkligen lära mig allt!

Idag, 10 år senare är jag ännu inte fulllärd, men har kommit en bra bit på vägen och är stolt över det. Jag kommer fortsätta i de här spåret.

det jag var nyfiken på var, hur började du gilla rasta/reggaemusiken? komentera och berätta din historia, skulle vara kul att läsa.

Bless 

Om Rastalove


21 år. Jobbar inom Fryshuset med ungdomar, går ledarskap i Mpower och är även kontaktperson i Täby.

Min vardag är blandad med reggaemusik, kreativitet, matlagning, politiska debatter med allt ifrån Ungdomsfrågor till mångkulturella frågor i samhället

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards